Ga direct naar de inhoud.

Lees je mee met de blogs en columns van de professionals op Held& Mama? 

Lees, hoor en zie de hulpvraag in het gedrag van een kind

Gedragsproblemen in de klas lees zie en hoor de hulpvraag van een kind

Ongewenst gedrag valt altijd op in de klas. Externaliserend gedrag is storend voor de leerkracht en vaak ook voor medeleerlingen. Internaliserend gedrag valt vaak minder op. “Zo wil ik er wel 20 in de klas…” is dan een bekende uitspraak. Het zijn leerlingen die niet snel om hulp zullen vragen, vaak zelf doormodderen en zich afzijdig houden. Toch kan deze internaliserende problematiek zelfs leiden tot een depressie, burn-out en vele andere problemen. Elke vorm van ongewenst gedrag is in de eerste plaats voor de leerling zelf een enorme belemmering met betrekking tot schoolsucces en het sociaal-emotioneel welbevinden. Is elk gedrag ‘probleemgedrag’?

Lees meer

De schoolagenda: over plannen en organiseren als vaardigheid

Blog Executieve vaardigheden plannen organiseren en speciale schoolagendas

Wij volwassenen hebben in de loop der jaren geleerd hoe we onze agenda moeten invullen, hoe we moeten plannen en hoe we dat moeten overzien. wij zijn zoals we noemen 'ervaringsdeskundigen'. Toch gaat het nog vaak verkeerd. Wanneer kinderen naar het VO gaan worden ze geconfronteerd met het invullen van een agenda en moeten ze vaardigheden aanspreken die nog niet ontwikkeld zijn zoals plannen en organiseren. Het uitzoeken van een agenda resulteert vaak in een persoonlijke keuze van het kind. Het is zelden een keuze uit praktische overweging. Wat past bij het kind...

Lees meer

Continue was ik bezig met het scannen van de omgeving

Blog Continue was ik bezig met het scannen van de omgeving

Toen mijn zusje klein was, kon ze niet tegen het geluid van de telefoon of tegen een rood stoplicht. We hebben nog steeds geen idee waarom, maar zo was het. Zodra de telefoon ging of zodra we voor een rood stoplicht stonden, zette ze het op een gillen en werd ze furieus. Vaak zo erg dat ze zichzelf beet, met grote blauwe plekken als gevolg.

Lees meer

Spelen als je kind een ontwikkelingsachterstand heeft

Spelen als je kind een ontwikkelingsachterstand heeft

Dikke speelgoed folders vallen weer op de mat en meteen overvalt me een gevoel van weemoed…Naar jaren geleden toen we nog vol verwachting speelgoed kochten in de hoop dat daar iets mee bereikt kon worden. Mijlpalen hoopten we te behalen.

Lees meer

Problemen met de communicatieve redzaamheid

Blog Communicatieve redzaamheid bij kinderen   Bernadette Sanders

Veel leerlingen met  leer- en gedragsproblemen (of leer- en gedragsstoornissen) ondervinden problemen met de communicatieve redzaamheid. Wat zijn de gevolgen van problemen met de communicatieve redzaamheid? Het heeft gevolgen voor het leren, voor het gedrag van het kind en voor de communicatie en participatie. Dus zeker gevolgen op sociaal-emotioneel gebied. Kinderen kunnen zich verloren voelen, onbegrepen, veel is voor hen niet duidelijk in de communicatie en daardoor zijn ook zij vaak in de war.

Lees meer

Bijna jarig...

Blog Bijna Jarig Willemijn Akkermans op Held Mama

Nog een paar maanden en dan is hij jarig. Voor hem genoeg reden om alvast uitgebreid te bespreken welke taart(en) hij wil, immers een van de belangrijkste dingen die horen bij een verjaardag! Voor mij zijn deze maanden rond zijn verjaardag altijd een moment om terug te denken aan mijn zwangerschap en zijn geboorte. 9 maanden intens beroerd en al die tijd het gevoel dat ons kindje anders zou zijn. Mijn intuïtie zei me iets maar ik wilde het niet horen. Of durfde er niet naar te luisteren.


Lees meer

Docent Speciaal Onderwijs: Topcoach voor de klas

Docent speciaal onderwijs is topcoach voor de klas

Werken in het speciaal onderwijs is topsport. Alleen wordt dit niet zo uitgelegd en ook niet zo gewaardeerd. Onze leerkrachten in het voortgezet speciaal onderwijs staan voor grotere uitdagingen dan hun vakgenoten in het reguliere onderwijs. De kwaliteit van een leerkracht wordt pas echt op de proef gesteld als je een paar ADHD’ers, leerlingen met angststoornissen of autisme in de klas hebt. Van een VSO-leerkracht wordt meer gevraagd: het gaat er niet alleen om of je kennis kunt overdragen, je bent ook (her)opvoeder.

Lees meer

De cliënt is de echte expert

Hans du Prie

Ik was laatst bij een bijeenkomst waar een aantal ervaringsdeskundigen hun verhaal mochten doen. Aan het eind van ieder verhaal werd er door zorgprofessionals en beleidsmedewerkers in de zaal hard geklapt. Er werd instemmend geknikt en gehumd en beterschap beloofd. Dit is waar het om ging, zei men.

Lees meer

Angst voor de dokter?!

Geja Jol Dokter in de Klas

Een vrijdagmorgen: kleutergroep de Regenboog krijgt visite, er komt een echte dokter. Het aantal leerlingen is acht en naast de leerkracht is er een onderwijsassistent. Een cluster 4 groep, gedragsproblematiek. Ze zijn allemaal heel enthousiast. De leerkracht geeft duidelijk instructie wat er gaat gebeuren.

Lees meer

Help, de jeugdarts verzuipt!

Help de jeugdarts verzuipt

In 2008 is mijn werk als jeugdarts begonnen in de regio Westland. Vanwege ruimtegebrek voor de Jeugdgezondheidszorg deden we de periodieke gezondheidsonderzoeken van groep 2 op de basisscholen.

Lees meer