Ga direct naar de inhoud.

Lees je mee met de blogs en columns van de professionals op Held& Mama? 

Geen volwaardige plek in de maatschappij?

Orkest De Vrolijke Noot Zoetermeer

Wat een onzin! Dat was mijn eerste gedachte bij het lezen van het dilemma van ons jeugdartsenblad: ‘Mensen met een syndroom hebben geen volwaardige plek in de maatschappij’. Ik ben het niet eens met deze stelling. Maar helaas is het niet zo natuurlijk als het lijkt.

Lees meer

Hoogsensitief of ASS?

Blog Karin Rutjes Autisme of Autisme Spectrum Stoornis

Volgens DSM-5 is er sprake van autisme als er beperkingen zijn in de sociale communicatie en interactie en als de persoon repetitief gedrag vertoont en specifieke interesses heeft. De concrete gedragingen die vervolgens genoemd worden, zijn ook bij sommige hoogsensitieve kinderen herkenbaar. Om het verschil tussen autisme en hoogsensitiviteit te doorgronden, is inzicht in de oorzaken van autisme van belang.

Lees meer

Wat doe je bij een kind die niet wil eten en ook amper drinkt?

Blog kinderdietist als je kind niet wil eten en drinken

Wat doe je bij een kind die niet wil eten en ook amper drinkt? Die vraag hebben wij onszelf de afgelopen periode heel vaak gesteld. We hadden een meisje wat door haar buikklachten niet wilde eten en drinken ook liever achterwege liet. Door het weinige eten en regelmatig spugen in de nacht begon ze ook daadwerkelijk af te vallen. Wij maakte ons steeds meer zorgen en de eetmomenten werden er ook niet gezelliger op in huis.

Lees meer

Een eigen leerlijn, is dat zinvol?

Een eigen leerlijn is dat zinvol   Blog Drs. B. Sanders

Een vraag die mij werd gesteld door een leerkracht. De vraag betrof een leerling met een flinke spellingachterstand. Een dyslexie of/ en een TOS… dit was (nog)niet duidelijk. Deze leerling kreeg een eigen leerlijn. Wat vond ik daarvan, dat was de vraag. Tja wat heb ik er van te vinden. Ik ken de leerling niet, de situatie niet, ik ken de mogelijkheden niet, de problematiek niet. Wel heb ik een mening over het toepassen van een eigen leerlijn vanuit mijn ervaringen in de praktijk die ik heb opgedaan als IB-er.

Lees meer

Deel III: Versla je eigen angsten!

Deel III Versla je eigen angsten

Twee weken geleden heb je een klein brandend verlangen bij jezelf ontdekt en sinds vorige week weet je ook hoe dat voelt, ruikt, klinkt, smaakt en eruit ziet als je dit brandend verlangen ook echt gaat doen! Maar dan... Grote kans dat er dan angst om de hoek komt kijken. Angst om te falen, angst voor wat anderen ervan vinden, angst voor boosheid, angst voor afkeer, angst om alleen te komen te staan. Angst voor heel veel eigenlijk. 

Lees meer

Deel II: Regisseer je eigen film en visualiseer zo jouw verlangens!

Regisseer je eigen film en visualiseer zo je gevoelens blog Femke Kuiper Brussencoaching

In mijn blog van vorige week heb ik je meegenomen naar jouw kleine brandende verlangen. Ben je er niet helemaal uitgekomen? Dat is niet erg. Lees nog een keer na wat je vorige week hebt opgeschreven en wees even stil.

Lees meer

Stigmatisering: wat is het en doe jij het onbewust misschien ook wel?

wat is stigmatisering en doe jij het misschien onbewust ook wel

Vrijdag 18 januari was ik op een kennismakingsdag bij de stichting Samen Sterk zonder Stigma. Op voorhand ging ik al met anderen in gesprek over stigma(tiseren) en ook na afgelopen vrijdag heb ik dat gedaan. Het viel mij op dat een deel van de mensen met wie ik in gesprek was niet zo goed wist wat een stigma is. Vandaar dat ik daar in deze blog bij stil wil staan. Wat is een stigma en welke vormen van stigma kennen we?

Lees meer

Deel I: Hoe kom je er nu achter wat jij graag wil doen als brus of moeder van een zorgintensief kind?

Hoe kom je er nu achter wat jij graag wil doen als brus of moeder van een zorgintensief kind

De eerste stap om te gaan doen wat JIJ wilt, is te ontdekken wat jouw brandende verlangen is. Vaak heb ik de vraag ‘wat wil ik?’ overweldigend gevonden. Moeilijk, groot, geen idee. Verstarring was dan het gevolg... Daarom wil ik je uitdagen om zo klein mogelijk te beginnen. Naar mijn idee is weten wat JIJ wilt en doen wat JIJ wilt een spier die je moet trainen.

Lees meer

Lees, hoor en zie de hulpvraag in het gedrag van een kind

Gedragsproblemen in de klas lees zie en hoor de hulpvraag van een kind

Ongewenst gedrag valt altijd op in de klas. Externaliserend gedrag is storend voor de leerkracht en vaak ook voor medeleerlingen. Internaliserend gedrag valt vaak minder op. “Zo wil ik er wel 20 in de klas…” is dan een bekende uitspraak. Het zijn leerlingen die niet snel om hulp zullen vragen, vaak zelf doormodderen en zich afzijdig houden. Toch kan deze internaliserende problematiek zelfs leiden tot een depressie, burn-out en vele andere problemen. Elke vorm van ongewenst gedrag is in de eerste plaats voor de leerling zelf een enorme belemmering met betrekking tot schoolsucces en het sociaal-emotioneel welbevinden. Is elk gedrag ‘probleemgedrag’?

Lees meer

De schoolagenda: over plannen en organiseren als vaardigheid

Blog Executieve vaardigheden plannen organiseren en speciale schoolagendas

Wij volwassenen hebben in de loop der jaren geleerd hoe we onze agenda moeten invullen, hoe we moeten plannen en hoe we dat moeten overzien. wij zijn zoals we noemen 'ervaringsdeskundigen'. Toch gaat het nog vaak verkeerd. Wanneer kinderen naar het VO gaan worden ze geconfronteerd met het invullen van een agenda en moeten ze vaardigheden aanspreken die nog niet ontwikkeld zijn zoals plannen en organiseren. Het uitzoeken van een agenda resulteert vaak in een persoonlijke keuze van het kind. Het is zelden een keuze uit praktische overweging. Wat past bij het kind...

Lees meer

Continue was ik bezig met het scannen van de omgeving

Blog Continue was ik bezig met het scannen van de omgeving

Toen mijn zusje klein was, kon ze niet tegen het geluid van de telefoon of tegen een rood stoplicht. We hebben nog steeds geen idee waarom, maar zo was het. Zodra de telefoon ging of zodra we voor een rood stoplicht stonden, zette ze het op een gillen en werd ze furieus. Vaak zo erg dat ze zichzelf beet, met grote blauwe plekken als gevolg.

Lees meer

Spelen als je kind een ontwikkelingsachterstand heeft

Spelen als je kind een ontwikkelingsachterstand heeft

Dikke speelgoed folders vallen weer op de mat en meteen overvalt me een gevoel van weemoed…Naar jaren geleden toen we nog vol verwachting speelgoed kochten in de hoop dat daar iets mee bereikt kon worden. Mijlpalen hoopten we te behalen.

Lees meer

Problemen met de communicatieve redzaamheid

Blog Communicatieve redzaamheid bij kinderen   Bernadette Sanders

Veel leerlingen met  leer- en gedragsproblemen (of leer- en gedragsstoornissen) ondervinden problemen met de communicatieve redzaamheid. Wat zijn de gevolgen van problemen met de communicatieve redzaamheid? Het heeft gevolgen voor het leren, voor het gedrag van het kind en voor de communicatie en participatie. Dus zeker gevolgen op sociaal-emotioneel gebied. Kinderen kunnen zich verloren voelen, onbegrepen, veel is voor hen niet duidelijk in de communicatie en daardoor zijn ook zij vaak in de war.

Lees meer

Bijna jarig...

Blog Bijna Jarig Willemijn Akkermans op Held Mama

Nog een paar maanden en dan is hij jarig. Voor hem genoeg reden om alvast uitgebreid te bespreken welke taart(en) hij wil, immers een van de belangrijkste dingen die horen bij een verjaardag! Voor mij zijn deze maanden rond zijn verjaardag altijd een moment om terug te denken aan mijn zwangerschap en zijn geboorte. 9 maanden intens beroerd en al die tijd het gevoel dat ons kindje anders zou zijn. Mijn intuïtie zei me iets maar ik wilde het niet horen. Of durfde er niet naar te luisteren.


Lees meer

Docent Speciaal Onderwijs: Topcoach voor de klas

Docent speciaal onderwijs is topcoach voor de klas

Werken in het speciaal onderwijs is topsport. Alleen wordt dit niet zo uitgelegd en ook niet zo gewaardeerd. Onze leerkrachten in het voortgezet speciaal onderwijs staan voor grotere uitdagingen dan hun vakgenoten in het reguliere onderwijs. De kwaliteit van een leerkracht wordt pas echt op de proef gesteld als je een paar ADHD’ers, leerlingen met angststoornissen of autisme in de klas hebt. Van een VSO-leerkracht wordt meer gevraagd: het gaat er niet alleen om of je kennis kunt overdragen, je bent ook (her)opvoeder.

Lees meer

De cliënt is de echte expert

Hans du Prie

Ik was laatst bij een bijeenkomst waar een aantal ervaringsdeskundigen hun verhaal mochten doen. Aan het eind van ieder verhaal werd er door zorgprofessionals en beleidsmedewerkers in de zaal hard geklapt. Er werd instemmend geknikt en gehumd en beterschap beloofd. Dit is waar het om ging, zei men.

Lees meer

Angst voor de dokter?!

Geja Jol Dokter in de Klas

Een vrijdagmorgen: kleutergroep de Regenboog krijgt visite, er komt een echte dokter. Het aantal leerlingen is acht en naast de leerkracht is er een onderwijsassistent. Een cluster 4 groep, gedragsproblematiek. Ze zijn allemaal heel enthousiast. De leerkracht geeft duidelijk instructie wat er gaat gebeuren.

Lees meer

Help, de jeugdarts verzuipt!

Help de jeugdarts verzuipt

In 2008 is mijn werk als jeugdarts begonnen in de regio Westland. Vanwege ruimtegebrek voor de Jeugdgezondheidszorg deden we de periodieke gezondheidsonderzoeken van groep 2 op de basisscholen.

Lees meer