Angst voor de dokter?!

Geja Jol Dokter in de Klas

Een vrijdagmorgen: kleutergroep de Regenboog krijgt visite, er komt een echte dokter. Het aantal leerlingen is acht en naast de leerkracht is er een onderwijsassistent. Een cluster 4 groep, gedragsproblematiek. Ze zijn allemaal heel enthousiast. De leerkracht geeft duidelijk instructie wat er gaat gebeuren.

Pompom is bang voor de dokter

Met het aantrekken van een witte jas start mijn doktersrol. Eerst de dokterstas, wat zit er allemaal in?  De kinderen willen het liefst alles tegelijk aanraken. De stethoscoop, de otoscoop, de reflexhamer, het één vinden ze nog mooier dan het ander. Het eerste kind haakt af na een minuut en krijgt snel een aparte taak van de juf. Voor de andere kinderen is het nog even leuk, maar dan worden zij ook onrustig. Ze wachten op Pompom, de klassepop. Hij heeft zijn arm gebroken en is bang voor de dokter. Om de beurt spreken de kinderen voor Pompom. Ze worden Pompom. Zodra ik in de richting van het sprekende kind kijk, krijg ik een por in mijn zij van het jongetje naast me: je moet naar Pompom kijken! Samen met twee kinderen geven we hem een nieuwe mitella. Pompom is niet meer bang, ‘dankuwel, dokterjuf!’.   Als ik vertrek en langs het schoolplein loop, zwaaien de kinderen: dag dokterjuf, dag dokterjuf!!

Heel anders in het reguliere onderwijs?

Een vrijdagmiddag:  reguliere kleutergroep 1/2 van de Prinses Alexiaschool krijgt visite van een dokter. Ze werken over het thema ‘Gezondheid’. In de klas zitten 30 leerlingen met een juf. Na het aantrekken van een witte jas ga ik mijn rol als dokter spelen. De dokterstas wordt uitgepakt samen met de ‘hulpjes’. De kinderen blijven bijna allemaal vol verwachting meekijken. Willen de spullen uitproberen. Vinden het niet eng, op een enkeling na. Eén stil, angstig kijkend meisje heeft draakje Djordjo op schoot, die is ziek. Als ik op mijn knieën bij haar ga zitten, mag ik Djordjo onderzoeken. Drakensnot, vies hè? We lachen samen, het ijs is gebroken.

Angst doorbreken door contact te leggen

Angst voor de dokter? Zowel in de speciale als reguliere kleutergroep was de angst voor de dokter te doorbreken door het leggen van contact. Niet alleen door praten, maar ook door gebaren en door middel van het gebruik van een pop als Pompom of een draakje als Djordjo. Mijn angst voor de dokter in de groep is genezen. Passend onderwijs voor de dokter!

Deel via:     

Meer blogs van Geja Jol op Held& Mama

Geja Jol-Rikkers is jeugdarts KNMG en forensisch arts FMG in Zoetermeer. Haar blogs worden gepubliceerd op o.a. de website van Jeugdartsen Nederland, het vakmagazine en op Held& Mama.

Gerelateerde blogs