Deel III: Versla je eigen angsten!

Deel III Versla je eigen angsten

Twee weken geleden heb je een klein brandend verlangen bij jezelf ontdekt en sinds vorige week weet je ook hoe dat voelt, ruikt, klinkt, smaakt en eruit ziet als je dit brandend verlangen ook echt gaat doen! Maar dan... Grote kans dat er dan angst om de hoek komt kijken. Angst om te falen, angst voor wat anderen ervan vinden, angst voor boosheid, angst voor afkeer, angst om alleen te komen te staan. Angst voor alles eigenlijk. 

Wat houdt jou tegen? 

In deze blog neem ik je mee te ontdekken wat jou tegenhoudt om te doen wat jij het allerliefste wilt doen én ontdek je een manier om daarmee om te gaan. Zodat je je vrij, krachtig en zelfverzekerd voelt om het wél te doen. Schrijf allereerst op waar je bang voor bent of wat jou tegenhoudt om jouw brandende verlangen uit te voeren. Gebruik daar ongeveer 5 minuten voor en schrijf alles op wat er in je opkomt. Ook dit kan je door middel van flow schrijven doen (de oefening van twee weken geleden) Pak er vervolgens één uit waar je het meeste bang voor bent of die jou het meeste tegenhoudt.  

Een oefening van Byron Katie

We gaan een oefening doen die ontwikkeld is door Byron Katie. Zij heeft 4 vragen ontwikkeld die jou helpen door je angst heen te breken. Zij ontdekte namelijk dat negatieve gevoelens veroorzaakt worden door gedachten, niet door wat er werkelijk aan de hand is. Vaak is er namelijk niets aan de hand. De kern van haar werk is dat je je gedachten niet klakkeloos gelooft en blijft herkauwen, maar dat je je gedachten kritisch bekijkt en onderzoekt. Gedachten zijn maar gedachten, ze zijn niet de werkelijkheid! 

De 4 vragen van Byron Katie zijn:
1. Is het waar? (Ja of nee. Bij nee ga naar vraag 3).
2. Kun je absoluut zeker weten dat het waar is? (Ja of nee).
3. Hoe reageer je, wat gebeurt er, wanneer je die gedachte gelooft?
4. Wie zou je zijn zonder die gedachte?

De 4 vragen van Byron Katie helpen je om je angst te neutraliseren zodat je gaat doen wat jij het allerliefste wilt. Ben je ervan overtuigd dat je gaat falen of dat je vrienden je afwijzen? Dan kan dit er zomaar voor zorgen dat jij je brandend verlangen niet volgt en dat is ontzettend zonde.

Je angsten neutraliseren

Neem je grootste angst of datgene wat je het meeste tegenhoudt (bijvoorbeeld: ik kan het niet) in gedachten en stel jezelf de volgende vragen en schrijf je antwoorden op in je boekje. 

1. Is het waar?
‘Is het waar, dat ik dit niet kan?’ Wees stil. Als je echt de waarheid wilt weten, zal het eerlijke ja of nee van binnenuit naar boven komen. Als het een ‘ja, maar’ antwoord is, stel jezelf dan nog een keer de vraag. Je bent op zoek naar een helder ‘ja’ of ‘nee’. Bij een ‘ja’ ga je naar vraag 2, bij een ‘nee’ naar vraag 3.

2. Kun je absoluut zeker weten dat het waar is?
‘Is het absoluut 100% zeker dat ik dit niet kan? Weet ik dat met absolute zekerheid?’ Hele grote kans dat dit antwoord ‘nee’ is. Dan ga je verder naar vraag 3.

3. Hoe reageer je, wat gebeurt er, wanneer je die gedachte gelooft?
Hoe ga je om met de gedachte die je hebt, bijvoorbeeld dat je je brandende verlangen niet kan uitvoeren, omdat je het simpelweg niet kan. Hoe reageer je dan? Hoe voel je je? Maak een lijstje. Wees stil en neem waar. Bijvoorbeeld: ‘Als ik geloof dat ik het niet kan, voel ik me ongelukkig en kotsmisselijk. Ik ga trillen en durf niets meer te zeggen. Ik verstar en word boos op mezelf. Ik ga me verstoppen en voel me ellendig.’ Maak het lijstje verder af terwijl je de situatie bekijkt en denk aan situaties die eerder zijn gebeurd. Laat het als een film aan je voorbij komen en schrijf op wat je ziet. Kijk ook hoe je jezelf behandelt in deze situatie en hoe dat voelt. Zie en voel wat de effecten zijn als jij gelooft in de gedachte dat je het niet kan.

4. Wie zou je zijn zonder deze gedachte?
En vraag je tenslotte af wie je zou zijn, in diezelfde situatie, zonder de gedachte ik kan het niet. Wie of hoe zou je zijn in die situatie, wanneer je gelooft dat je het wél kan? Doe je ogen dicht en stel je voor dat je je brandende verlangen volgt en het lukt je, je kan het wél. Neem hier de tijd voor. Laat het gebeuren en kijk wat dit voor je doet. Wat zie je nu? Hoe voel je je? Grote kans dat het heerlijk voelt, dat je je vrij voelt, vrij om te doen wat jij het allerliefste wilt doen!

Vervolgens keer je de gedachte om. Dit is misschien wel de belangrijkste stap. Bijvoorbeeld: de gedachte "ik kan het niet" keer je om naar "ik kan het wel". En die hou die in je hoofd. 


Nu jij. Heel veel succes en kom je er niet uit of heb je een vraag, laat het me weten op femke@femkekuiper.nl. Ik help je graag!

Femke Kuiper is brussencoach en zelf ook brus: ze is opgegroeid met mijn zusje Brenda die is geboren met een open ruggetje (spina bifida) en een waterhoofdje waardoor zij het verstand heeft van een kindje van 2. Haar ervaringen als brus en een burn-out op haar 27e heeft gezorgd voor een positieve omslag in haar leven. Inmiddels geeft ze lezingen en workshops aan ouders en brussen zodat zij zichzelf niet kwijtraken of zichzelf weer kunnen vinden. Daarnaast coacht ze ook volwassen brussen om opnieuw te ontdekken waar zíj van houden, wie zíj zijn en waar zíj behoefte aan hebben. 

Deel via:     

Lees alle blogs van Femke Kuiper op Held& Mama

Gerelateerde blogs